اوّلاً حدیث ثقلین با عبارت کتاب­الله و سنّتی» دارای سند درستی نیست و در سندش افراد ضعیفی هستند و همچنین در کتاب غیرمعتبری مانند تاریخ طبری نقل شده است، لذا نمی­توانیم آن را به پیغمبراکرم ص نسبت بدهیم.

ثانیاً به خاطر عبارت لَنْ تَضِلّوا اَبَداً» که در متن حدیث آمده است، اشکالاتی به عبارت کتاب­الله و سنّتی» وارد است. اشکال اول اینکه جز عترت رسول اکرم ص در طول عمر مبارکشان، مردم از سنت و سیره رسول اکرم ص به اندازه مایحتاج و کافی بهره نبردند و حتی بسیاری از افراد اصلاً آن حضرت ص را ندیدند از جمله آیندگان و لذا خود این بیان هم که فرموده: من سنت خود را در میان شما گذاشتم.» نعوذبالله دروغ می­شود.

اگر هم دروغ نباشد باعث انحراف و برخلاف عبارت لن تضلّوا ابدا» است، زیرا مردم یا از آن بی اطلاع بودند یا به قدر نیاز و کافی از آن بهره­مند نبودند، لذا منحرف می­شدند، و تنها عترت آن حضرت ص بودند که همیشه در کنار آن حضرت ص حضور داشتند و آن حضرت ص علوم و اسرار را به آنها می آموخت.

اشکال دیگر اینکه، از طرفی در سنت، اختلاف و آراء و قرائت­ها و تفسیرهای مختلفی است و از طرف دیگر، سنتْ صامت است و زبان گویا نیست تا نظر درست را از نادرست بیان کند. لذا حتماً در اینجا به اشخاصی نیاز است که ناطق و مفسّر و معصوم و بیان­کننده سنّتِ نبوی باشند تا افراد به ضلالت و گمراهی نروند، که این سنّت گویا و قرآن ناطق، همان عترت رسول اکرم ص هستند.

لذا به نظر می­رسد عبارت کتاب­الله و عترتی» صحیح است.[1]

 


[1] - اصول تشیع، انصاری زنجانی، صص 60 الی 64

آیا مازندران، همان طبرستان است یا خیر؟ این واژه ها به چه معنا هستند؟

داستان برگزیدگی قوم بنی اسرائیل از سوی خداوند بنابر نقل کتاب مقدّس، و سیر تاریخی تحوّلات و شکل گیری یهود

سیمای انسان در کتاب مقدّس چگونه است؟

ص ,عبارت ,حضرت ,است، ,عترت ,افراد ,آن حضرت ,حضرت ص ,رسول اکرم ,کتاب­الله و ,اکرم ص

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

شاهسون های استان فارس Shahsavan tribe in Iran, İran Şahsavani مجله تخصصی مد و پوشاک آسیب های اجتماعی صفر و یک ایکس بیت تعویض روغن TOYOTA محصولات گالری تابلوفرش آرازفرش تبریز بلیط ارزان چارتری | تور لحظه آخری | پرواز ایران فاران موزیک | دانلود اهنگ | فران موزیک متروتیک نمایندگی انحصاری کمپانی هانا HANNA در ایران