در کتاب اصول تشیع آمده است:[1]

در اصطلاح شیعه غیبت، اسم زمانی است که شیعیان نه دسترسی به پیغمبر دارند نه به امام ع و نه نائب­های خاص آن حضرت، بلکه امور شیعه در آن زمان به نائب­های عام واگذار شده است. و غرض از نائب­های عام این است که امام زمان(عج) یک صفاتی را به طور کلّی بیان فرموده و دستور داده است که هر کس دارای این صفات بود از او تقلید کنید.

و فقهای ما هنگامی که درباره این صفات بحث می­کنند آنها را به چند شرط که اهم آنها افقهیت» یعنی در علم فقه داناتر از دیگران بودن، و عدالت» یعنی ایمان و پرهیزکاری به حدی که انسان را از ارتکاب محرّمات و ترک واجبات نگهداری کند، و تشیع» یعنی معتقد بودن به مذهب حقه دوازده امامی، می­باشد، تفسیر می­کنند.

اما راجع به تعیین شخصی که دارای این صفات هست، نه خود امام ع مستقیماً دخالت فرموده که مثلاً بفرماید فلان مجتهد نائب من است و نه صددرصد به آراء عامه و انتخابات و دموکراسی واگذار کرده است، بلکه به تشخیص اهل خبره و دانشمندانی که بتوانند اعلم را از غیر اعلم تشخیص دهند و یا شیاع و شهرتی که منشأش همان اجماع اهل علم و اهل خبره می­باشد، واگذار کرده است.»

 


[1] - اصول تشیع، انصاری زنجانی، ص 74 و 75

آیا مازندران، همان طبرستان است یا خیر؟ این واژه ها به چه معنا هستند؟

داستان برگزیدگی قوم بنی اسرائیل از سوی خداوند بنابر نقل کتاب مقدّس، و سیر تاریخی تحوّلات و شکل گیری یهود

سیمای انسان در کتاب مقدّس چگونه است؟

امام ,واگذار ,اهل ,شیعه ,صفات ,نائب­های ,است که ,این صفات ,دارای این ,اهل خبره ,و نه

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

رندم بهداشت خانواده scratch دستگاه کارت خوان کانون علمی فرهنگی شهید احمدی روشن فرهنگ طراحی سایت، سئو، تبلیغات در گوگل دکوراسیون داخلی-وبلاگ رسمی شرکت گامان تزئین جاوید l0vebook کوچ‌نشین