در کتاب اصول تشیع آمده است:[1]
ناتوان دانستن خداوند متعال تفکری اشتباه است که بسیاری از دانشمندان از جمله دانشمند بزرگ معتزله آقای نظام نیز به همین مطلب ملتزم شده اند.[2]
ذات فعل، مقدور خداوند متعال است، نهایت اینکه با فرض اینکه خداوند اراده نمیکند صدورش محال است.
به عبارت واضح تر:
صدور قبیح از خداوند متعال محال است نه غیرمقدور، و این دو با هم فرق دارند. زیرا ممکن است همان قدرت و اراده خدا (یا ذات او) انجام عمل قبیح را محال کرده باشد، یعنی چون اراده و قدرت او تعلق گرفته است به اینکه آن عمل قبیح صادر نشود، لذا محال شده است، نه اینکه چون انجام آن عمل قبیح محال بود خداوند اراده نکرده است لذا ناتوان است. پس در عین اینکه تحت اراده و اختیار و قدرت الهی بوده، محال است.
آیا مازندران، همان طبرستان است یا خیر؟ این واژه ها به چه معنا هستند؟
خداوند ,محال ,اراده ,اینکه ,قبیح ,متعال ,خداوند متعال ,محال است ,عمل قبیح ,است که ,خداوند اراده
درباره این سایت