مکّی یا مدنی بودن این سوره مورد اختلاف است. بیشتر مفسّران برآنند که در مکّه نازل شده است.[1] برخی نیز آن را مدنی می­دانند.[2] بعضی نیز قائلند که خدای سبحان برای بیان عظمت و تأکید بر اهمیت آن، دوبار (یک بار در مکه و بار دیگر در مدینه) آن را نازل کرده است.[3]

اختلاف درباره مکّی یا مدنی بودن سوره حمد، ثمره تفسیری ندارد؛ زیرا مشتمل بر آیه ­ای نیست که معنایش به اختلاف مکان نزول، مختلف و متفاوت شود.

دلائل مکّی بودن سوره مبارکه حمد:

1) خدای سبحان در سوره مبارکه حِجْر به پیامبراکرم] می­فرماید: وَلَقَدْ آتَیْنَاکَ سَبْعاً مِنَ الْمَثَانِی وَالْقُرْآنَ الْعَظِیمَ»[4]. با توجه به اینکه سوره مبارکه حجر از سوره­ های مکی است و مراد از سبعاً من المثانی» به شهادت روایات معصومین(ع) سوره حمد است[5]، و از طرفی اعطای السبع المثانی» به پیامبراکرم] با لفظ ماضی آتیناک» بیان شده است، پس سوره حمد نیز مکّی است و قبل از سوره حِجْر نازل شده است.

2) در روایات فریقین(شیعه و سنّی) آمده است که قِوام نماز به سوره مبارکه حمد است: لاصلاة إلا بفاتحة الکتاب»[6] و نماز، پیش از هجرت در مکه به مدینه تشریع شده است.

علامه طباطبائی می­فرماید: گرچه نماز با هیئت و ویژگیهای کنونی آن در شب معراج تشریع شد، اما از آیات فراوانی در سوره ­های مکّی از جمله آیه کریمه: أَرَأَیْتَ الَّذِی یَنْهَى ۹ عَبْدًا إِذَا صَلَّى ۱۰[7] بر می­ آید که در اوائل بعثت نیز اصل نماز، دست کم به صورت سجده و تلاوت بخشی از قرآن، تشریع شده بود.»[8]

3) در برخی از تفاسیر اهل سنت برای اثبات مکّی بودن سوره مبارکه حمد به روایاتی از حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) استناد شده است؛ مانند: نزلت فاتحة الکتاب بمکة من کنز تحت العرش»[9]

در جوامع روائی شیعی نیز حدیثی به این صورت از حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) نقل شده است: فأوّل ما نزل علیه بمکّة فاتحة الکتاب.».[10]

همچنین حضرت امام صادق (ع)می­ فرمایند: فأوّل ما نزل علی رسول­ الله بمکّة بعد أن نُبّئ الحمد».[11]

 


[1] - درّالمنثور، ج1، ص10

[2] - مجمع البیان، ج1، ص17

[3] - کشاف، ج1، ص1 – الکاشف، ج1، ص31

[4] - سوره مبارکه حجر، آیه شریفه 87

[5] - بحارالانوار، ج89، ص235 – تفسیر برهان، ج1، ص41 – صحیح مسلم، ج2، ص9 – مستدرک حاکم، ج1، ص238

[6] - عوالی اللئالی، ج1، ص196

[7] - سوره مبارکه علق، آیات شریفه 9 و 10

[8] - تفسیر المیزان، ج20، ص325

[9] - درّالمنثور، ج1، ص10 – الإتقان، ج1، ص12

[10] - مجمع البیان، ج10، ص405

[11] - بحارالانوار، ج82، ص52

آیا مازندران، همان طبرستان است یا خیر؟ این واژه ها به چه معنا هستند؟

داستان برگزیدگی قوم بنی اسرائیل از سوی خداوند بنابر نقل کتاب مقدّس، و سیر تاریخی تحوّلات و شکل گیری یهود

سیمای انسان در کتاب مقدّس چگونه است؟

سوره ,ج1، ,مبارکه ,مکّی ,حمد ,نیز ,سوره مبارکه ,شده است ,مبارکه حمد ,بودن سوره ,در مکه

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

مجله اینترنتی بهترین سرگرمی (بست فان) کلایمر و اجاره کلایمر پارسیان کلایمر کلایمر مونوریل لوازم قنادی تهران|لوازم قنادی تهرانپارس|لوازم قنادی تهرانسر|لوازم قنادی تهران دانلود رایگان خلاصه درس مُحَلّی لبیک؛ طراحی فرهنگی مذهبی جملات عاشقانه کوتاه,متن های عاشقانه زیبا اخبار پردیس دانلود جدیدترین فیلمها چسب کاغذ دیواری